شرایط ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۰ و ظرفیت پذیرش متقاضیان در آزمون وکالت ۱۴۰۰

تیتر روز

رشته حقوق یکی از جذاب ترین و محبوب ترین رشته های گروه علوم انسانی است که ماهیت آن پرداختن به استدلال، منطق و درک قوانین و مقررات می باشد و همچنین مسائل مربوط به جامعه شناسی، علوم فلسفی و روانشناسی را مورد بررسی قرار می دهد.

همانطور که می دانید مهمترین زمینه شغلی این رشته وکالت است و برای دریافت پروانه وکالت لازم است که فارغ التحصیلان واجد شرایظ پس از دریافت مدرک کارشناسی، در آزمون ورودی کانون وکلای دادگستری شرکت کنند و پس از گذراندن دو سال دوره کارآموزی برای کسب پروانه وکالت اقدام نمایند.

وکلای دادگستری و کار آموزانی که عضو کانون دیگری می باشند، نمی توانند در آزمون وکالت دادگستری ثبت نام کنند.

شرایط ثبت نام در آزمون وکالت ۱۴۰۰

همانطور که می دانید تنها افراد واجد شرایط می توانند در این آزمون شرکت نمایند، بنابراین لازم است قبل از هر گونه اقدامی برای نام نویسی در آزمون وکالت، افراد میزان تاثیر سهمیه در آزمون وکالت ۱۴۰۰، شرایط و ضوابط مندرج در اطلاعیه مربوطه و هزینه ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۰ را مورد بررسی قرار دهند و  مدارک ثبت نام آزمون وکالت را جهت نام نویسی در سایت سازمان سنجش آموزش کشور آماده سازند. برخی از این شرایط شامل موارد زیر می شوند:

  • داوطلب باید دارای تابعیت ایرانی باشد.
  • متقاضی بایستی دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق و از دانشکده های حقوق داخل یا خارج کشور باشد که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند. همچنین داشتن لیسانس رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی، با تایید مرجع صالح نیز، قابل قبول است.
  • در صورتی که داوطلب مدراک بالاتر از کارشناسی رشته های مذکور را داشته باشد اما مدرک کارشناسی را خیر، اجازه شرکت در آزمون وکالت را نخواهد داشت.
  • مدرک معادل حوزوی، زمانی قابل قبول است که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مورد تایید باشد.
  • داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته حقوق هستند در صورتی مجاز به شرکت در این آزمون می باشند که حین دریافت مدرک کاردانی خود واحدهای دوره کارشناسی را گذرانده باشد.
  • پروانه کارآموزی وکالت دادگستری در حوزه قضائی استان تهران فقط به افرادی اعطا می‌شود که در زمان ثبت نام سن آن ها از چهل سال تمام بیشتر نباشد و برای سایر حوزه‌های قضایی پروانه کارآموزی به کسانی داده می‌شود که هنگام ثبت‌نام سنشان از پنجاه سال تمام بیشتر نباشد.
  • افراد فاقد گواهی خدمت نمی توانند در زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ به هیچ وجه شرکت نمایند.
  • نام نویسی وکلای دادگستری و کار آموزانی که عضو کانون دیگری می باشند، ممنوع است.
  • متقاضیان بایستی تمام ویژگی های کانون انتخابی خود را در زمان ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۰ در نظر بگیرند، چرا که به هیچ وجه امکان تغییر کانون وجود ندارد.

ظرفیت پذیرش متقاضیان در آزمون وکالت ۱۴۰۰

قبل از ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۰ در سایت ثبت نام آزمون وکالت، ضروری است که متقاضیان ظرفیت پذیرش کارآموز در هر استان را مورد بررسی قرار دهند زیرا همانطور که در متن بالا ذکر شد، امکان تغییر کانون پس از انتخاب آن وجود ندارد. ظرفیت پذیرش کارآموزان آزاد و ایثارگران آزمون وکالت برای سال ۹۹ شامل موارد مذکور در جدول زیر می شوند:

ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت در هر استان 
نام کانونظرفیت پذیرش آزادظرفیت پذیرش ایثارگرانجمع کل
۱ – مرکز شامل استانهای تهران، سمنان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان۱۲۶۰۵۴۰۱۸۰۰
۲ – آذربایجان شرقی۷۰۳۰۱۰۰
۳ – فارس و کهگیلویه و بویراحمد۸۸۳۸۱۲۶
۴ – اصفهان۱۳۳۵۷۱۹۰
۵ – آذربایجان غربی۶۳۲۷۹۰
۶ – مازندران۷۴۳۲۱۰۶
۷ – خراسان رضوی، شمالی و جنوبی۱۱۲۴۸۱۶۰
۸ – گیلان۶۳۲۷۹۰
۹ – قزوین۷۰۳۰۱۰۰
۱۰ – خوزستان۹۱۳۹۱۳۰
۱۱ – کرمانشاه۷۰۳۰۱۰۰
۱۲ – همدان۳۵۱۵۵۰
۱۳ – قم۱۸۸۲۶
۱۴ – کردستان۳۵۱۵۵۰
۱۵ – گلستان۳۵۱۵۵۰
۱۶ – اردبیل۲۸۱۲۴۰
۱۷ – مرکزی (اراک)۳۵۱۵۵۰
۱۸ – بوشهر۴۹۲۱۷۰
۱۹ – زنجان۵۵۲۳۷۸
۲۰ – لرستان۳۵۱۵۵۰
۲۱ – کرمان۷۰۳۰۱۰۰
۲۲ – البرز۷۳۳۱۱۰۴
۲۳ – چهارمحال و بختیاری۱۴۶۲۰
۲۴ – یزد۷۷۳۳۱۱۰
۲۵ – ایلام۳۹۱۶۵۵

داوطلبانی که موفق به ثبت نام در آزمون وکالت ۱۴۰۰ نشده اند، می توانند در صورت تمدید مهلت ثبت نام آزمون وکالت، فرآیند نام نویسی خود را تکمیل سازند. همچنین دوطلبان واجد شرایط پس از شرکت در آزمون می توانند در زمان اعلام نتایج آزمون وکالت ۱۴۰۰، کارنامه اینترنتی خود را در سایت مربوطه مشاهده نمایند.

سوالات متداول

۱- پروانه کارآموزی وکالت دادگستری ۱۴۰۰ در حوزه قضائی استان تهران به چه افرادی اعطا می‌شود؟

پروانه وکالت در حوزه قضائی استان تهران فقط به افرادی که در زمان ثبت نام، سن آن ها از ۴۰ سال تمام بیشتر نباشد، اعطا می شود.

۲- ظرفیت پذیرش متقاضیان در آزمون وکالت ۱۴۰۰ به چه صورت می باشد؟

ظرفیت پذیرش برای هر استان متفاوت می باشد که تعداد دقیق نفرات مورد نیاز برای هر استان، در این مقاله آمده است.

۳- آیا داوطلب بدون داشتن مدرک کارشناسی می تواند در آزمون وکالت ۱۴۰۰ شرکت نماید؟

در صورتی که داوطلب مدارک بالاتر از کارشناسی رشته های مذکور در این مقاله را داشته باشد اما مدرک کارشناسی را خیر، اجازه شرکت در آزمون وکالت را نخواهد داشت.


سوالی دارید؟ در قسمت نظرات مطرح نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *